Dagelijks leven neemt zorg over

Jeroen Kemperman, manager Zilveren Kruis, gefascineerd door aanpak zorgerf

 

In de 24 uurszorg voor ouderen richt de aandacht zich vaak op ‘niet doodgaan’, terwijl steeds meer het besef doordringt dat de opdracht is gelukkige jaren toe te voegen aan het leven. Dit zegt Jeroen Kemperman die zich als senior manager strategie & business development bij het Zilveren Kruis bezighoudt met de gevolgen van de vergrijzing op  zorg en gezondheid. ‘Het is fascinerend om te zien hoe het zorgerf in Putten dit in de praktijk brengt.’

 

De komende vijftien jaar neemt het aantal alleenstaande senioren toe van 1.2 miljoen naar 2 miljoen. Veel van deze alleenstaande ouderen zullen langer thuis blijven wonen, terwijl onze woningen vooral gericht zijn op gezinnen. Dit vraagt om nieuwe sociale woonvormen. Ook zal het aantal mensen met chronische aandoeningen en dementie toenemen. Jeroen: ‘Dit zijn grote sociale vraagstukken, hoe gaan we dit regelen? Het is een complexe puzzel die ook het Zilveren Kruis bezighoudt. Hoe gaan we de 5 miljoen mensen die bij ons verzekerd zijn, helpen zo gezond mogelijk te blijven?’

 

Preventie en gezonde leefstijl

 

Belangrijk elementen binnen de strategie van het Zilveren Kruis zijn preventie en een gezonde leefstijl. Jeroen: ‘We willen graag dat het dagelijks leven de zorg overneemt. We hebben liever dat mensen in het dagelijks leven gezond eten en niet roken dan dat ze later pillen moeten slikken vanwege diabetes of hartklachten. We hebben liever dat mensen op latere leeftijd nog bewegen en soepel blijven dan dat ze hun heup breken, omdat ze wankel op de benen staan. We hebben liever dat mensen gezellig samen dingen doen dan dat ze vaker bij de dokter komen, terwijl ze eigenlijk vooral eenzaam zijn. Door dit in het dagelijks leven in te bouwen, kun je veel zorg voorkomen.’

“Hij ziet dat het dagelijks leven op het zorgerf op een slimme manier zorgt voor minder zorg.”

Briljant Business model

 

Jeroen verdiept zich al jaren in zorgvormen die deze principes toepassen. Hij verzamelde een aantal voorbeelden in het boek ‘Briljante businessmodellen in de zorg’. In dit boek beschrijft hij baanbrekende benaderingen voor betere en betaalbare zorg. Uit zijn netwerk krijgt hij de tip dat ‘hij echt eens moet gaan kijken op het zorgerf in Putten’. Hij ziet dat het dagelijks leven op het zorgerf op een slimme manier zorgt voor minder zorg. ‘De bewoners lopen elke dag van hun huisje naar de gezamenlijke leefruimte, ze wandelen naar de dieren en halen hout op voor de kachel. Ze doppen hun eigen boontjes waardoor ze fitter blijven. Doordat ze overdag actief zijn, slapen ze ’s nachts goed en behouden ze hun dag- en nachtritme. Toen ik rondgeleid werd, zag ik ook hoe tevreden de mensen waren. Ik zag zorg met een menselijke maat, hier worden gelukkige jaren toegevoegd aan het leven. Het is dat mijn boek al verschenen is, anders zou het zorgerf zeker een plek verdienen als voorbeeld van een briljant businessmodel in de zorg.’

 

Slimme opzet

 

De strategie-manager van het Zilveren Kruis is onder de indruk van de slimme opzet van het zorgerf, zowel waar het gaat om de inrichting van de zorg – accent meer op gezondheidszorg, minder op ziekenzorg –  als om het bouwkundig ontwerp en het werkplezier onder de medewerkers. ‘De huisjes en de hofjes zijn zo opgezet dat kleine groepen bij elkaar wonen, maar dat ook het personeel efficiënt in te zetten is. Door drie huisjes te voorzien van één gemeenschappelijke douche bespaar je kosten. Door medewerkers in een plezierige omgeving te laten werken met een kleine groep, zijn het ziekteverzuim en de uitstroom laag. Hierdoor hoeven minder dure uitzendkrachten ingehuurd te worden. Het zorgerf zit vol van dit soort slimmigheden. In Putten hebben ze uitstekend in de gaten hoe je de omgeving voor je kunt laten werken. Het oogt meer als een mooie plek om te wonen dan als een zorginstelling. Dat is het geniale van het zorgerf.’

 

Download het artikel van Jeroen Kemperman


Download
Artikel: Dagelijks leven neemt zorg over - Jeroen kemperman
Zorgerf-spread-Jeroen-Kemperman.pdf
Adobe Acrobat document 1.3 MB